شورایعالی کار
نوشته شده توسط : vakiel

قانون کار قانونی است که برای حمایت از کارگران و کارفرمایان به وجود آمده است و طبق این قانون به شورای عالی کار اختیاراتی داده شده تا از کارگران و کارفرمایان حمایت کند و حقوق آنان را حفظ نماید. در ادامه قصد داریم در مورد شورایعالی کار و وظایف این مرکز توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

شورایعالی کار چیست‌‌‌ ؟

شورای عالی کار یکی از انواع شوراهایی است که از چندین قانونگذار تشکیل ‌می‌شود و طبق قانون کار وظایفی را به عهده گرفته است. در قانون کار مواردی ذکر شده‌اند تا حقوق کارگران و کارفرمایان حفظ گردد و در قانون کار اجرای این موارد به عهده شورای عالی کار ‌می‌باشد.

وظایف شورایعالی کار چیست‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد شورای عالی کار دارای وظایف متعددی ‌می‌باشد و باید امور مربوط به قانون کار را به خوبی به انجام برساند. وظایف شورای عالی کار به شرح زیر ‌می‌باشند:

تعیین حداقل حقوق

  • یکی از وظایف شورای کار تعیین حداقل حقوق کارگران ‌می‌باشد، این شورا حقوق کارگران را بر اساس دو مورد زیر تعیین ‌می‌کند:

۱. حقوق کارگران با توجه به میزان تورم‌ سالانه تعیین ‌می‌شود و هر چقدر که نرخ تورم بالاتر برود شورای کار حقوق را به اندازه‌‌‌ای تنظیم ‌می‌کند که‌ مخارج خانواده را تامین کند.

۲. شورای کار حقوق کارگر را بر اساس توانایی جسمانی او و ویژگی‌‌های کاری که به او محول شده است تعیین ‌می‌کند. برای مثال افرادی که کار‌‌های دشوار و فنی‌تری را به انجام ‌می‌رسانند حقوق بیشتری برایشان تعیین خواهد شد.

سایر وظایف

  • از دیگر وظایف شورای عالی کار حمایت از کارگر و کارفرما ‌می‌باشد. برای مثال شورای عالی کار زنان را از انجام کار‌‌های دشوار و حمل بار بدون ابزار‌‌های مکانیکی منع ‌می‌کند و همچنین برای مردان نیز نوع و میزان چنین کارهایی را تعیین ‌می‌کند. شورای عالی کار مزد و حقوق کارگرانی مثل مغازه داران، صیادان و… را که میزان حقوقشان‌ به تعداد مشتری وابسته است نیز تایید و تصویب ‌می‌کند. طبق قانون ‌کار شورای عالی کار موظف است که دستورالعمل‌‌های پرداخت ‌وام از کارفرما به کارگر را نیز تصویب و اجرا کند. شورای عالی کار طبق پیشنهادی ‌می‌تواند به کارفرما حق فسخ قرارداد را بدهد، طبق قانون‌ اگر کارگر قوانین و مقررات کار را به خوبی انجام ندهد شورای عالی کار ‌می‌تواند به کارفرما اجازه فسخ قرارداد را بدهد.
  • یکی دیگر از وظایف شورای عالی کار تشکیل هیئت‌‌های حل اختلافات کارگر و کارفرما ‌می‌باشد. برای مثال اگر کارفرما و کارگر به مشکلی بربخورند شورای عالی کار هئیتی برای آن‌ها تشکیل ‌می‌دهد تا مشکلشان را برطرف کند.
  • شورای عالی کار ‌می‌تواند برخی کارفرمایان را از اجرای قانون کار معاف کند. برای مثال برخی از کارگاه‌‌ها که کمتر از ده نفر نیرو دارند توسط شورای عالی کار از اجرای قانون کار معاف ‌می‌شوند.

شورای عالی کار به تنهایی وظایف خود را انجام ‌می‌دهد‌‌‌ ؟

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن مخاطب ایجاد شود این است که شورای عالی کار برای انجام وظایفش از چه مرکزی کمک ‌می‌گیرد‌‌‌؟ که در این مورد باید بگوییم شورای عالی کار ابتدا کاری را که ‌می‌خواهد انجام دهد به هیئت وزیران پیشنهاد ‌می‌کند و سپس با کمک آن‌‌ها آن کار را به تصویب ‌می‌رساند.

سوالات متدوال

شورای عالی کار به چه دلیل تشکیل ‌می‌شود‌‌‌ ؟

شورای عالی کار برای حمایت از حقوق کارگر و کارفرما تشکیل داده شده است.

معافیت از قانون کار برای کارفرمایان توسط چه شورایی تصویب ‌می‌شود‌‌‌ ؟

معافیت از قانون کار توسط شورای عالی کار به تصویب ‌می‌رسد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وظایف شورای عالی کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وظایف شورای عالی کار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.




:: برچسب‌ها: شورایعالی کار ,
:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: