قانون تملک آپارتمانها
نوشته شده توسط : vakiel

در سال‌های قدیم آپارتمان نشینی مانند امروز رواج نداشت و معمولا افراد در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کردند. اما امروزه با رواج آپارتمان نشینی در میان افراد شهر‌های زیادی پدید آمده‌اند و از آنجایی که هر چیز مشترکی باید دارای قوانین خاص خود باشد قانونگذاران برای آپارتمان‌ها نیز قوانینی را وضع نموده‌اند تا حقوق مالکین ضایع نگردد. در ادامه در مورد قانون تملک آپارتمانها توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 
 

چرا در خصوص آپارتمان نشینی قوانین خاص وضع شده است‌‌ ؟

همانطور که همه ما می‌دانیم آپارتمان در واقع یک خانه مشترک برای چندین خانواده به حساب می‌آید و از آنجا که همه افراد نمی‌توانند به طور کامل با یکدیگر سازگاری داشته باشند قانونگذاران قوانینی را در خصوص آپارتمان نشینی وضع نموده‌اند تا با استفاده از این‌قوانین افراد ساکن در یک ‌ساختمان بتوانند بهتر با یکدیگر کنار آمده و حقوق یکدیگر را ضایع نکنند.

قانون تملک آپارتمانها چیست‌‌ ؟

قانون تملک آپارتمان‌ها برای اولین بار در سال ۱۳۴۳به تصویب رسیده است و در سال ۱۳۷۶ نیز تغییراتی در این قانون ایجاد گردیده است. قانون تملک آپارتمان‌ها دارای مواد مختلف می‌باشد که در هر ماده قواعدی برای آپارتمان نشینی ذکر شده است. مهم‌ترین مواد قانون تملک آپارتمان‌ها به شرح زیر می‌باشند:

ماده یک

  • در ماده اول قانونگذار ذکر نموده است که در هر آپارتمان دو بخش وجود دارد.‌ یکی از این بخش‌ها قسمت‌های اختصاصی می‌باشد و بخش دیگر نیز قسمت‌های مشترک ساختمان میان مالکین و ساکنین می‌باشد.

ماده دوم

  • در ماده دوم‌ قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است که بخش‌های اختصاصی هر ساختمان در واقع برای استفاده اختصاصی ساکنین یک واحد می‌باشند و ساکنین واحد‌های دیگر نمی‌توانند از بخش‌های اختصاصی واحد دیگر استفاده کنند. به عنوان مثال هیچکس نمی‌تواند از سرویس بهداشتی و حمام واحد دیگر استفاده کند.

اما بخش‌های مشترک آپارتمان مختص استفاده ساکنین یک واحد خاص نیستند و در واقع تمام ساکنین واحد‌ها می‌توانند از این قسمت‌ها استفاده کنند. برای مثال نمای آپارتمان، اسکلت آپارتمان، حیاط آپارتمان، پشت بام و… جزو بخش‌های مشترک یک آپارتمان محسوب می‌شوند و ساکنین تمام واحد‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

همچنین در این ماده ذکر سده است که مالک آپارتمان نمی‌تواند یک واحد را بدون قسمت‌های مشترکش به کسی بفروشد و دیگر ساکنین نیز نمی‌تواند ساکنین واحد‌های دیگر را از استفاده نمودن از قسمت‌های مشترک منع نمایند.

ماده سوم و چهارم قانون تملک آپارتمانها

  • در ماده سوم و چهارم نیز مانند ماده دوم شرح داده شده است که هر خریدار اگر قسمت‌های اختصاصی آپارتمان را بخرد در واقع صاحب قسمت‌های مشترک نیز خواهد بود و مالک این حق را ندارد که او را از استفاده این قسمت‌ها منع کند. همچنین در ماده چهارم شرح داده شده است که در یک ساختمان ساکنین هر واحد به اندازه مساحت آن واحد ملزم به پرداخت هزینه‌های شارژ هستند و هر چقدر که در یک واحد ساکنین بیشتری ساکن باشند آن واحد باید هزینه بیشتری بپردازد.
  • در ماده پنجم قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است که برای اداره آپارتمان ساکنین می‌بایست تصمیماتی را اتخاذ کنند که با نظر اکثریت مالکینی که بیش از نصف قسمت اختصاصی ساختمان را در اختیار دارند این تصمیمات انجام می‌شود اما اگر تعداد مالکین بیش از سه نفر باشد آن‌ها می‌بایست برای آپارتمان یک مدیر لایق انتخاب کنند.
  • در ماده ششم ذکر شده است که هر گاه مالکین یک آپارتمان بیش از سه نفر باشند باید یک مجمع عمومی تشکیل دهند و از میان خود یک نفر را به عنوان مدیر ساختمان برگزینند و از او بخواهند که امور مربوط به ساختمان را انجام دهد و اقداماتی که به صلاح ساکنین است را انجام دهند.

سوالات متداول

چرا قانون تملک آپارتمان‌ها وضع شده است‌‌ ؟

این قانون برای حمایت از حقوق ساکنین آپارتمان وضع شده است.

ماده ششم قانون مالکین را موظف به انجام چه کاری کرده است‌‌ ؟

در ماده ششم قانون مالکین را موظف کرده است که برای آپارتمان خود مدیر انتخاب کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قا‌نون تملک آپارتمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قا‌نون تملک آپارتمان پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.




:: برچسب‌ها: قانون تملک آپارتمانها ,
:: بازدید از این مطلب : 366
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: