انواع حد
نوشته شده توسط : vakiel

مجازات مجرمین امری مهم در قانون‌‌ کشور ما‌‌‌ می‌باشد و هر فردی که جرمی را مرتکب شود و مستحق مجازات باشد ‌‌می‌بایست به سزای عمل مجرمانه خود برسد. مجازات‌ها به چند دسته کلی حدود، تعزیر، دیات، قصاص و… تقسیم بندی ‌‌می‌شوند و قانونگذار برای اعمال هریک از آن‌ها شرایط خاصی را در نظر گرفته است. یکی از انواع مجازات در قانون ‌کشور ما ‌مجازات حدی بوده که ‌‌می‌توان آن‌‌ را از شدیدترین انواع مجازات برشمرد. در ادامه قصد داریم در خصوص انواع حد و شرایط اعمال آن‌ توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
منبع :  انواع حد

مجازات حدی چیست ؟

مجا‌زات حدی نوعی مجا‌زات تعیین شده توسط قانونگذار ‌‌می‌باشد که با الگو گرفتن از متون معتبر اسلامی برای مجرمین در نظر گرفته شده و شرایط خاص خود را دارد. هدف از تعیین مجا‌زات حدی آسیب رساندن به مجرم نیست بلکه اصلی‌‌ترین دلیل تعیین آن بازدارندگی مجرم از ارتکاب جرم و تربیت نمودن او ‌‌می‌باشد. با توجه به این مسئله که میزان این مجا‌زات طبق کتاب قرآن و سایر متون معتبر تعیین گردیده است قانونگذار حق کمتر کردن مجا‌زات یا صرف نظر کلی از اعمال آن را نخواهد داشت. اگر بخواهیم یک توضیح کلی در خصوص این نوع مجا‌زات خدمتتان بیان نماییم ‌‌می‌بایست بگوییم مجا‌زات حدی مجا‌زاتی است که در مورد جرایم به خصوصی اعمال می‌شود و مقدار آن همیشه یکسان و لایتغیر می‌باشد.

انواع مجازات حد

مجا‌زات حدی انواع و قسام مختلفی دارد و با توجه به نوع جرمی که فرد مرتکب شده است در خصوص او اعمال خواهد شد. مجا‌زات حدی برای جرائم زیادی در نظر گرفته شده است و در خصوص هر جرم میزان آن متغیر است. انواع مجا‌زات حدی را با ذکر مثال در زیر بیان نموده‌ایم:

  • مجا‌زات حدی اعدام: برای مثال برای جرم زنا با محارم تعیین شده است.
  • مجا‌زات حدی شلاق: برای مثال در خصوص جرم شرب خمر یا همان نوشیدن ‌شراب اعمال ‌‌می‌گردد و میزان شلاق در مجا‌زات حدی از صد ضربه بیشتر نخواهد بود.
  • مجا‌زات حدی قطع نمودن انگشت و دست و پا: به عنوان مثال برای سارقینی که مرتکب جرم سرقت شده‌‌‌اند اعمال ‌‌می‌گردد.
  • مجا‌زات حدی تبعید: به عنوان مثال برای جرم محاربه اعمال ‌‌می‌شود.

شرایط اجرای مجازات حد | انواع حد

برای اجرای مجا‌زات حدی در خصوص مجرم ‌‌می‌بایست برخی شرایط مهیا باشد تا قاضی بتواند مجا‌زات را در خصوص او اعمال کند. این شرایط به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • مجرم ‌‌می‌بایست حتما عاقل و بالغ بوده و جرم را به صورت آگاهانه مرتکب جرم شده باشد.
  • مجرم باید از این مسئله که جرم او نه تنها مسئولیت کیفری دارد بلکه از نظر شرعی نیز عملی حرام است مطلع باشد.

نکته بسیار مهم: چنانچه متهم ادعا کند که جرم ارتکابی را از روی عمد انجام نداده است و آگاهی نداشته است یا اینکه به خاطر تحت فشار بودن در حین شکنجه به آن اعتراف کرده است اگر قاضی متوجه شود که ادعای او صحیح است بدون دارا بودن شاهد‌‌ و سوگند خوردن ادعای او را پذیرفته و مجا‌زات حدی در خصوص او اعمال نخواهد شد.

سوالات متداول

مجا‌زات‌های حدی بر اساس چه کتابی تعیین شده‌‌‌اند ؟

مجا‌زات‌های حدی با الگو گرفتن از کتاب الهی قرآن و سایر متون معتبر فقهی و اسلامی تعیین شده‌‌‌اند.

انواع مجا‌زات حدی شامل چه مواردی هستند ؟

مجا‌زات حدی شامل مواردی مثل اعدام،‌‌ قطع دست و پا، تبعید و… ‌‌می‌شوند که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع حد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع حد پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 




:: برچسب‌ها: انواع حد ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: