تفویض اختیار
نوشته شده توسط : vakiel

در همه ادارات دولتی و خصوصی دیده ‌می‌شود که برخی از کارمندان آن اداره دارای مقام‌ بالاتری هستند و اختیارات بیشتری دارند. این افراد در واقع دارای مدارک تحصیلی با رتبه‌های بالاتری ‌می‌باشند و از آنجا که تخصص‌های ارزشمندی دارند در اداره نیز صاحب اختیارات بیشتری هستند. اما در برخی موارد دیده ‌می‌شود که فرد دارای اختیار از پس تمام اموری که به او محول شده است شخصا بر ‌نمی‌آید که در این صورت قوانین به خصوصی برای او وضع خواهند گردید. در ادامه توضیحات مختصری را در خصوص تفویض اختیار ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : تفویض اختیار

تفویض اختیار چیست‌‌ ؟

شاید شما نیز بارها شنیده باشید که افراد ‌می‌توانند تفو‌یض اختیار کنند ولی ندانید که معنی اینکار چیست که در این مورد باید بگوییم هرگاه فردی اختیارات بسیار زیادی دارد امور بیشتری به او محول ‌می‌شود‌ ولی ممکن است نتواند تمام این امور را به تنهایی به انجام برساند که در این صورت قانون به او اجازه ‌می‌دهد بخشی از اختیارات خود را به معاون یا مشاور خود بدهد تا بتواند به تمام امور رسیدگی کند و آن‌ها را به سرانجام برساند که در این صورت ‌می‌گویند فرد تفو‌یض اختیار نموده است.

برای مثال یک وزیر وظیفه دارد که ‌تمام امور مربوط به وزارت خانه را به انجام برساند اما از آنجایی که انجام این امور توسط او ممکن نیست او بخشی از اختیارات خود را به معاون یا همکارانش ‌می‌دهد تا در انجام امور به او کمک کنند و در واقع تفو‌یض اختیار ‌می‌نماید.

شرایط صحت تفویض اختیار

برای اینکه تفو‌یض اختیار صحیح باشد و به درستی انجام گیرد فرد ‌می‌بایست شرایط آن را در نظر بگیرد و به خوبی به آن‌ها عمل کند. شرایط صحت تفو‌یض اختیار به شرح زیر ‌می‌باشند:

  • فرد ‌می‌بایست تنها بخشی از اختیارات خود را به فرد دیگر بدهد و در صورتی که همه اختیاراتش را به فرد دیگر بدهد تفو‌یض اختیار نکرده است و این به معنای استعفای او تلقی ‌می‌شود.
  • فرد ‌نمی‌تواند اختیارات اساسی خود که فقط مختص جایگاه او هستند را به شخص دیگری محول کند، برای مثال یک رئیس جمهور ‌نمی‌تواند اداره امور کشور را به افراد دیگر واگذار نماید.
  • فرد ‌می‌بایست تفو‌یض اختیار را به صورت کتبی انجام دهد زیرا فردی که به او اختیارات داده ‌می‌شود در واقع دچار افزایش صلاحیت شده است و ‌می‌بایست حتما افزایش صلاحیت او به صورت کتبی انجام گیرد.

تفویض اختیار پس از فوت فرد

اگر فردی که اقدام به تفو‌یض اختیار نموده است فوت کند طبق قانون تمام اختیاراتی که به معاون یا همکارش واگذار کرده از او سلب ‌می‌شوند زیرا این اختیارات در صورت فوت فرد دیگر وجود ندارند و ‌می‌بایست جایگاه او به صورت قانونی به فرد دیگری برسد.

سوالات متداول

آیا ‌می‌توان تمام اختیارات را تفو‌یض نمود‌‌ ؟

خیر تنها بخشی از اختیارات قابل تفو‌یض هستند.

تفو‌یض اختیار به صورت کتبی انجام ‌می‌شود یا شفاهی‌‌ ؟

تفو‌یض اختیار حتما کتبی صورت ‌می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفو‌یض اختیار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تفو‌یض اختیار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: تفویض اختیار ,
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: