سازمان بین المللی کار ILO
نوشته شده توسط : vakiel

هر کشوری برای اینکه بتواند در عرصه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی مختلف پیشرفت کند به کارگران جوان و نیرومند نیاز دارد. کارگران به عنوان نیروی محرک چرخ صنعت نقش آفرینی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌کنند. اهمیت زیاد فعالیت کارگران و ستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی تاریخی که آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در طی سالیان طولانی کشیده‌اند باعث شده تا نیاز به یک اتحاد جهانی برای حمایت از آنان احساس شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ برای همین سازمانی شکل گرفت به نام سازمان بین المللی کار. در این مطلب سعی در بررسی این سازمان و ارکان آن داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

سازمان بین المللی کار چیست ؟

نخستین بار در سال 1919 در نتیجه بحث‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی کنفرانس صلح پاریس ‌سازمان بین المللی کا‌‌ر (ILO) برای رسیدگی به امور مربوط به کار و کارگران تاسیس گردید. این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد. مقر آن در ژنو و کشور سوییس ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ این سازمان نشست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌یی را برای بررسی و تصمیم گیری در خصوص امور کارگران و کارفرمایان تشکیل ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌دهد.‌‌‌‌‌‌‌ در طول سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ کشورهای مختلفی عضو این سازمان شده‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ ایران نیز از کشورهایی است که به این سازمان پیوسته است.

همچنین هر ساله در 8 اردیبشت به مناسبت روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی یک شعار را برای ایجاد توسعه پایدار مطرح ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ شعار این سازمان برای سال 2020 ( سکوت را بشکن ) است.

ارکان سازمان بین المللی کار

این سازمان دارای یک اساسنامه است. بر اساس آنچه که در این اساسنامه آمده است ‌سازمان بین المللی کا‌ر دارای سه نهاد اصلی است‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ از جمله:

1/ کنفرانس بین الملل کا‌ر.

2/ هیات مدیره.

3/ دفتر بین المللی کار.

کنفرانس سازمان بین المللی کار

این کنفرانس همانند قوه مقننه برای ‌سازمان بین المللی کا‌‌ر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد. از همین رو مهم‌ترین ارگان در سازمان ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ کنفرانس همگانی هر زمان که لازم باشد و حداقل یک بار در سال برای قانون گذاری در راستای حمایت از حقوق کارگران و یکسان سازی حقوق آنان تشکیل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد.

تقریبا تمام کشورهای عضو این سازمان عضو این کنفرانس نیز هستند. هر کشوری 4 نماینده برای شرکت در این کنفرانس معرفی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ از بین این چهار نماینده 2 نفر از سوی دولت و 2 نفر از سوی کارگران و کارفرمایان کشور انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود. هر نماینده دارای حق رای و حق اظهار نظر مستقل است. یعنی در این کنفرانس هر کشور 4 حق رای دارد.

کلیه تصمیمات در کنفرانس بین المللی باید به تصویب حداقل دو سوم از نمایندگان حاضر برسد. تصمیمات این کنفرانس عمدتا در قالب مقاوله نامه عهدنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌، و توصیه نامه تصویب و منتشر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود.

از دیگر وظایف این سازمان علاوه بر قانونگذاری و تعیین خط سیاسی و اجتماعی کارگران ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌توان به وظیفه پذیرش اعضای جدید و تصویب بودجه سازمان بین الملل کار اشاره کرد.

هیات مدیره یا شورای مدیریت سازمان بین الملل کار

این شورای مدیریت وظیفه تنظیم آیین نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی مربوط به چگونگی اداره کردن ‌سازمان بین ا‌لمللی کا‌ر را بر عهده دارد. این مصوبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ باید به تصویب همایش برسد. در واقع این نهادی است برای اداره و مدیریت ‌سازمان بین ا‌لمللی کا‌ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌

بر اساس ماده 7 اساسنامه سازمان بین المللی کار شورای مدیریت دارای 56 نماینده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ از این میان 28 نفر نمایندگان دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 14 نفر نمایندگان کارفرمایان و 14 نفر نمایندگان کارگران هستند. در راس این شورا رییس شورای مدیریت با دو نایب رئیس او قرار دارند که در واقع مدیر کل سازمان بین المللی کار هم هست. این رئیس با آرای حداکثری اعضای شورا انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود.

در میان اعضا باید حتما 10 نفر از نمایندگان دولتی کشورهای صنعتی مهم و 18 نماینده هم از سوی دیگر دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ باشد. همچنین حضور تعداد معینی نماینده زن نیز الزا‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌باشد.

دفتر بین المللی کا‌ر

سومین نهاد سازمان بین المللی کا‌ر دبیرخانه دائمی‌‌ سازمان با نام دفتر بین المللی کا‌ر مستقر در ژنو ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ این دفتر وظائف خود را زیر نظر شورای مدیریت و با توجه به اساسنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی سازمان انجام ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌دهد. وظائف این دفتر به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد:

1/ دریافت و توزیع اطلاعات مربوط به تنظیم قوانین بین المللی در مورد شرایط کار کارگران و نظام کار.

2/ مطالعه مسائل کار و بررسی پیشنهادات برای ارائه به همایش بین المللی.

پژوهش در هر زمینه خاصی که همایش یا شورای مدیریت تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند.

3/ تدوین و انتشار نشریات بین المللی مربوط به کار و صنعت به زبان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌یی که شورای مدیریت تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید.

به طور کلی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان گفت این دفتر در محدوده وظائف و اختیاراتی که شورای مدیریت به او محول ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید عمل ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌کند. مانند وظائفی که در مورد رعایت دقیق مقاوله نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ به دفتر بین المللی واگذار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود.

سوالات متداول

سازمان بین المللی کار چیست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟‌

سازمانی که برای تامین منافع کارگران و همچنین تنظیم مقررات در مورد روابط سه جانبه میان دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کارگر و کارفرما تشکیل شده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا ایران عضو سازمان بین المللی کار است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟‌

بله‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ایران هم عضو است.

ارکان سازمان بین المللی کا‌ر چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟‌

این سازمان دارای سه رکن اصلی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سازمان بین المللی کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سازمان بین المللی کار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.




:: برچسب‌ها: سازمان بین المللی کار ILO ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: