سوگند دروغ
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه جرمی اتفاق بیفتد برای اینکه حکمی در مورد آن صادر شود ‌‌می‌بایست حتما دلایل و مدارکی وجود داشته باشند تا آن ‌قضیه ابتدا در دادگاه اثبات‌‌ شود و سپس قاضی حکم مربوط به آن‌ را صادر کند. سوگند و قسم نیز یکی از مواردی ‌‌می‌باشند که در بعضی از جرائم ‌‌می‌توانند‌‌ وقوع جرم را اثبات کنند. اما قسم و سوگند برای اثبات‌‌ جرم نیز باید شرایط خاص خود را داشته باشد و ‌‌می‌بایست مبنای قانونی برای انجام این کار وجود داشته باشد. در ادامه قصد داریم در مورد مجازات سوگند دروغ توضیحات کامل‌‌‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : سوگند دروغ

 

جایگاه قسم و سوگند در قانون

قسم خوردن به دلایل مختلفی در دادگاه انجام ‌‌می‌شود. برای اینکه جرمی اثبات شود ‌‌می‌توان از قسم و سوگند استفاده نمود. در صورت وجود سایر ادله اثباتی نوبت به قسم و سوگند نمی‌رسد. اما اگر دلیلی برای دعوا موجود نباشد افراد باید سوگند یاد کنند.

برای مثال فردی به جرم توهین به دادگاه فرا خوانده می‌شود ولی دلیلی علیه او در دسترس نیست. خوانده قسم می‌خورد که این جرم را انجام نداده است. حال اگر بعدا دلایلی مبنی بر محکومیت او یافت شود هم می‌توان علیه او به جرم توهین شکایت نمود هم به جرم خوردن قسم دروغ.

قسم و سوگند دروغ در مقابل قاضی

همانطور که گفته شد قسم خوردن در دادگاه از اعتبار خوبی برخوردار‌‌ است و ‌‌می‌تواند جرم‌ افراد را به اثبات برساند اما در برخی موارد دیده ‌‌می‌شود که فرد قسم دروغ ‌‌می‌خورد و با این کار باعث ‌‌می‌شود که امر ناحق به صورت حق جلوه کند و یا برعکس این موضوع پیش بیاید. در این مورد فردی که سوگند یاد کرده است مجرم است و مجازات خواهد شد.

برای مثال فردی در دادگاه به جرم خیانت در امانت متهم شده است و با قسم دروغ اثبات ‌‌می‌کند‌ که این‌ جرم را مرتکب نشده است اما بعد از گذشت مدتی مدارکی یافت ‌‌می‌شود که ثابت کنند قسم‌ او دروغ بوده و در این‌ صورت فرد به مجازات‌‌ تعیین‌ شده برای قسم‌ دروغ در قانون محکوم خواهد شد.

مجازات سوگند دروغ در قانون کشور ما چیست‌‌‌‌ ؟

قسم و‌ سوگند دروغ یادکردن در دادگاه و در مقابل قاضی جرم تلقی شده است و مرتکب مستحق مجازات ‌‌می‌باشد. هرگاه فردی در دعواهای حقوقی و جزایی سوگند دروغ یاد کند قاضی او را به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم ‌‌می‌نماید. همچنین هر فردی که در دادگاه و مقابل مقامات رسمی مانند قاضی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا پرداخت جریمه نقدی معادل یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال محکوم ‌‌می‌شود.

نکته بسیار مهم: اگر متهم به جرمی با قسم دروغ خود را تبرئه نماید بدیهیست که علاوه بر مجازات قسم دروغ مجازات جرم اصلی را نیز می‌بیند.

سوالات متداول

آیا قسم‌ خوردن ‌‌می‌تواند جر‌‌می‌ را ثابت کند‌‌‌‌ ؟

بله قسم‌ خوردن در دادگاه ‌‌می‌تواند جرائم افراد را به اثبات برساند.

اگر فردی قسم دروغ بخورد تکلیف چیست‌‌‌‌ ؟

در این‌‌ صورت فرد مجازات خواهد شد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

آیا با قسم خوردن ‌‌می‌توان جرائم افراد دیگر را نیز ثابت کرد‌‌‌‌ ؟

بله.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سوگند دروغ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سوگند دروغ پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: سوگند دروغ ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: