تفاضل دیه
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که ‌‌می‌دانید همه شهروندان موظف هستند که به تمام قوانین کشور احترام بگذارند و آن‌‌‌‌ها را رعایت کنند. قتل یکی از مواردی است که در قوانین ما‌ منع شده است و کسی که مرتکب این جرم شود به مجازات سختی محکوم ‌‌می‌شود. برای مثال فردی که شخص دیگر را از روی عمد به قتل برساند به قصاص نفس محکوم می‌گردد‌ اما ‌اجرای حکم قصاص نیز مقدماتی دارد از جمله پرداخت هزینه اعدام قاتل و تفاضل دیه او که در ادامه توضیحات کامل‌‌تری را در این خصوص ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

منبع : تفاضل دیه

هزینه اعدام قاتل و تفاضل دیه آن

همانطور که در بالا گفته شد اجرای حکم قصاص وابسته به پرداخت‌ تفاضل دیه قاتل ‌‌می‌باشد. این به این معناست که اولیای دم مقتول اگر از دادسرا بخواهند که قصاص قاتل انجام شود باید دیه و‌ یا هزینه اعدام‌ او‌ را به خانواده‌اش بپردازند. البته این در صورتی است که دیه قاتل و مقتول با هم برابر نباشد‌‌ و میزان دیه قاتل بیشتر باشد. برای مثال اگر مردی همسر خود را به قتل برساند از آنجایی که دیه زن نصف مرد است اولیای دم همسرش باید نصف دیه شوهر را به خانواده‌اش پرداخت نمایند تا قصاص انجام شود و در غیر این‌ صورت قصاص انجام‌‌ نخواهد شد.

موارد مختلف پرداخت هزینه اعدام قاتل

پرداخت هزینه اعدام قاتل در موارد مختلفی اتفاق ‌‌می‌افتد و میزان مبلغ دیه قاتل در همه موارد یکسان نخواهد بود. در زیر تمام موارد پرداخت هزینه اعدام قاتل شرح داده شده است:

  • در مورد اول اگر مردی زنی را به قتل برساند خانواده زن باید نصف دیه مرد را به خانواده او بپردازند تا قصاص صورت بگیرد. این به این دلیل است که میزان دیه زن نصف دیه مرد است.
  • در صورتی که دو نفر اقدام به قتل فردی نمایند و به قصاص محکوم شوند ‌‌می‌بایست اولیای دم مقتول تفاضل دیه آن‌ دو نفر را بپردازند تا قصاص آن‌‌‌ها اجرا شود.
  • اگر اولیای دم چندین نفر باشند و بعضی از آن‌ها طالب‌‌ قصاص و دسته دیگر طالب دریافت دیه از قاتل باشند ‌‌می‌بایست طبق قانون اولیای دم طالب قصاص میزان دیه متعلق به اولیای دم طالب دیه را به آن‌ها بپردازند تا قصاص صورت بگیرد.

هزینه اعدام قاتل توسط چه مرکزی تعیین ‌‌می‌شود‌ ؟

همانطور که گفته شد هزینه اعدام قاتل در واقع دیه او ‌‌می‌باشد که در شرایط مختلف کمتر یا بیشتر ‌‌می‌شود. تعیین نرخ دیه توسط رئیس قوه قضائیه انجام ‌‌می‌گیرد و در هر سال متفاوت خواهد بود. نکته حائز اهمیت این است که اگر اولیای دم بخواهند قاتل در ماه‌‌‌های حرام مانند ذی الحجه، ذی القعده و ماه محرم اعدام شود باید به اندازه یک سوم‌ دیه را نیز مازاد بر مبلغ اصلی آن پرداخت کنند تا قصاص صورت بگیرد. برای مثال اگر کل دیه سیصد میلیون باشد و نصف آن تفاضل دیه تعیین گردد یک سوم دیگر نیز بر آن افزوده می‌شود. یعنی در این مثال اولیای دم باید 250 میلیون به خانواده قاتل بپردازند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاضل دیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاضل دیه پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: تفاضل دیه ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: