نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه فردی در دادگاه از فرد دیگری شکایت می‌کند می‌بایست برای ادعای خود دلیل و مدرکی داشته باشد و بدون دلیل کافی برای اثبات جرم‌ او‌ نمی‌تواند از دادگاه بخواهد که برای پرونده حکم به نفع وی صادر نماید یا مجرم را مجازات کند. قتل نیز یکی از مواردی است که اثبات آن‌ نیازمند دلایل و مدارک‌ کافی می‌باشد و بدون دارا بودن دلایل موجه نمی‌توان افراد را به قتل محکوم کرد. در ادامه توضیحات کامل‌‌‌تری را در خصوص ادله اثبات قتل خدمتتان ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

 

منبع : اثبات قتل

قتل چه نوع جرمی ‌است‌‌ ؟

هرگاه فردی به صورت آگاهانه و کاملا عمدی شخص دیگر را بکشد و جان او را بگیرد می‌گویند که مرتکب قتل شده است. قتل در واقع به معنای گرفتن جان افراد می‌باشد که چون ‌جان افراد یک هدیه الهی ارزشمند می‌باشد افراد مرتکب این جرم به مجازات‌های بسیار سختی محکوم می‌شوند. هر فردی که دیگری را به صورت عمدی به قتل برساند به قصاص نفس و از دست دادن جان خود محکوم است و یا در صورت رضایت اولیای دم مقتول باید دیه بپردازد. در برخی موارد نیز ممکن‌ است قاتل بدون پرداخت دیه بخشیده شود.

ادله اثبات قتل

همانطور که می‌دانید قتل جرم بسیار بزرگی است و ا‌ثبات آن نیز به راحتی صورت نمی‌گیرد. برای اینکه قتل ا‌ثبات شود و مجرم‌ به سزای عملش برسد می‌بایست اولیای دم مقتول و یا بازپرس دلایل و مدارکی را برای اثبات جرم ارائه کنند تا بتوان ‌حکم ‌قصاص قاتل را صادر نمود. به طور کلی ادله ا‌ثبات قتل به شرح زیر می‌باشند:

  • اقرار

اقرار فرد قاتل یکی از ادله ا‌‌ثبات قتل به حساب می‌آید و تقریبا موجه‌‌‌ترین دلیل اثبا‌‌ت قتل است. اقرار فرد به معنای اعتراف او به کشتن مقتول می‌باشد. برای مثال اگر قاتل در مقابل قاضی بگوید که مقتول را با نام…. من کشته‌ام جرم قتل او ا‌ثبات شده و دیگر نیاز به دلایل دیگری نخواهد بود. اما اقرار کننده باید کاملا عاقل و بالغ باشد و در بیان گفته خود کاملا آزادی و اختیار داشته باشد.

  • بینه در ادله اثبات قتل

بینه به معنای شهادت دادن افراد دیگر مبنی بر وقوع قتل می‌باشد. هرگاه فردی شهادت بدهد که فرد دیگر قتل نموده است شهادت او جزو ادله اثبات قتل محسوب می‌شود. البته شهادت دهنده باید عاقل و عادل باشد و همچنین تمام آنچه را که به چشم خود دیده است بیان نماید.

  • قسامه

قسامه نیز یکی از ادله اثبات جرم قتل است. قسامه به معنای سوگند یاد کردن می‌باشد. اولیای دم مقتول می‌بایست برای اثبات قتل در دادگاه ۵۰ بار قسم بخورند که قاتل جرم قتل را انجام داده است. البته این در صورتی است که مدرکی برای اثبات جرم موجود نباشد و احتمال اطلاع اولیای دم از وقوع قتل وجود داشته باشد. در قسامه حکم به دیه داده می‌شود و قصاص انجام نمی‌شود.

  • علم قاضی در ادله اثبات قتل

علم قاضی به معنای یقین داشتن او بر قاتل بودن فرد و حقانیت اولیای دم مقتول می‌باشد که از بهترین ادله اثبات قتل محسوب می‌شود.

نکته: اگر هیچکدام از موارد بالا وجود نداشته باشند نمی‌توان جرم فرد را اثبات نمود و حکم قصاص نیز صادر نخواهد شد.

سوالات متداول

قتل چه نوع جرمی‌ است‌‌ ؟

هرگاه فردی دیگری را از روی عمد بکشد به قتل محکوم می‌شود.

آیا شهادت افراد دیگر می‌تواند جزو ادله اثبات قتل به حساب بیاید‌‌ ؟

بله ولی باید دارای شرایطی باشند که در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ادله ا‌ثبات قتل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اد‌له اثبات قتل پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: اثبات قتل ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: