آمره بودن حقوق کار
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که می‌‌‌دانید امروزه کارگران بخش مهمی از جامعه را تشکیل می‌‌‌دهند و با کمک کارگران تولیدات داخلی بسیار رونق یافته است. به دلیل اهمیت بسیار بالای کارگران در قانون ‌کار قواعدی برای آن‌ها‌‌ در نظر گرفته شده است که باعث می‌‌‌شود حقوقشان حفظ گردد. یکی از این قواعد، آمره بودن حقوق کار می‌‌‌باشد که در ادامه در این مورد توضیحات مفصلی را بیان نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

 

منبع : آمره بودن حقوق کار

مفهوم آمره بودن حقوق کار

همانطور که می‌‌‌دانید در قانون کار قواعد آمره حقوق کار ذکر شده‌اند که طبق این قواعد دولت کارفرما را از نادیده گرفتن حقوق کارگر منع می‌‌‌نماید. همانطور که همه ما می‌‌‌دانیم کارگران به انجام کار برای کارفرمای خود می‌‌‌پردازند و می‌‌‌بایست در قبال کار خود حقوق دریافت کنند اما در برخی موارد حقوق و مزایای کار توسط کارفرما ‌‌نادیده گرفته می‌‌‌شود و کارفرما از پرداخت حقوق کارگران خودداری می‌‌‌کند که در اینجا قواعد آمره نه تنها سبب حفظ حقوق کارگر می‌‌‌شوند بلکه طبق این قواعد کارفرما ملزم به پرداخت حقوق کارگران خود خواهد شد.

قواعد آمره حقوق کار کدامند ؟‌‌

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که قواعد آمره حقوق کار کدامند که در این باره باید بگوییم قواعد آمره حقوق کار شامل موارد زیر هستند:

  • یکی از قواعد آمره حقوق کار امنیت شغلی کارگران می‌‌‌باشد. چنانچه کارفرما فوت کند، نوع کار عوض شود، کارگاه فروخته شود و… کارفرمای جدید موظف به پذیرش کارگران خواهد بود و حق ندارد امنیت شغلی آن‌ها را از بین ‌ببرد.
  • از دیگر قواعد آمره می‌‌‌توان به تعلیق قرارداد کار اشاره نمود. چنانچه قرارداد کار به حالت تعلیق در بیاید پس از بازگشت کارگر کارفرما موظف است که او را برای انجام کار بپذیرد. همچنین اگر فرد برای حضور در جبهه و یا خدمت سربازی کار را ترک کرده باشد آن مدت زمان نیز جزو سابقه کاری او به حساب خواهد آمد.
  • از دیگر قواعد آمره تعیین میزان دستمزد کارگران می‌‌‌باشد. مجلس شورای اسلامی موظف است که هر سال یک بار میزان دستمزد کارگران ‌را بر اساس منطقه و کاری که انجام می‌‌‌دهند تعیین کند و کارفرمایان نیز موظف هستند که تمام حقوق تعیین شده را به کارگر پرداخت کنند.
  • کارفرمایان می‌‌‌بایست در مدت زمان‌ها‌‌ی تعیین شده و مشخص حقوق کارگران را پرداخت کنند و چنانچه از پرداخت حقوق کارگر در مدت زمان مشخص شده خودداری کنند در واقع به یکی از قواعد آمره بی‌توجهی نموده‌اند.

اگر کارفرما تابع قواعد آمره حقوق کار نباشد تکلیف چیست ؟‌‌

اگر کارفرما تابع قواعد آمره حقوق کار نباشد و حقوق کارگران خود را نادیده بگیرد کارگر می‌‌‌تواند در اداره کار و شورای حل اختلاف از او شکایت کند و خواهان مطالبه حقوق خود شود. برای مثال در برخی موارد دیده می‌‌‌شود که کارفرما حقوق کارگر را کمتر از مبلغ تعیین شده پرداخت کرده است و در این صورت کارگر از کارفرما شکایت کرده و خواهان دریافت حقوق کامل خود شده است.

سوالات متداول

قواعد آمره حقوق کار به چه منظور ذکر شده‌اند ؟‌‌

این قواعد به منظور حفظ حقوق کارگران در قانون کار ذکر گردیده‌اند.

طبق قواعد آمره اگر کارگاه فروخته شود تکلیف کارگر چیست ؟‌‌

اگر کارگاه فروخته شود کارگر بیکار نمی‌‌‌شود و کارفرمای جدید موظف به پذیرش او خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آمره بودن حقوق کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون آمره بودن حقوق کار پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: آمره بودن حقوق کار ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: