حالات استخدامی
نوشته شده توسط : vakiel

می‌توان برای هر مستخدم یا به اصطلاح کارمندی از زمانی که آغاز به خدمت می‌کند تا زمان پایان خدمت خود حالاتی را تصور کرد. به عبارت دیگر وی در حالات استخدامی مختلفی می‌تواند قرار بگیرد. منظور از مستخدم، مستخدم رسمی می‌باشد. حالت‌هایی که در قانون بیان شده‌اند عبارتند از اشتغال، مرخصی، معذوریت، آمادگی به خدمت، ماموریت، خدمت زیر پرچم، خدمت آزمایشی، از کار افتادگی، بازنشستگی، تعلیق، انفصال موقت، انفصال دائم، غیبت موجه، اخراج و برکناری از خدمت. قبل از هر چیزی باید بیان کرد که مستخدمی که در دوره آزمایشی است تا زمانی که این دوره آزمایشی را به پایان نرسانده باشد مستخدم رسمی به شمار نمی‌رود. در ادامه به توضیح حالات و وضعیت‌هایی که ممکن است مستخدم یا به اصطلاح کارمند در آن قرار بگیرد می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : حالات استخدامی

 

حالت اشتغال

در قانون بیان شده است که این حالت وضع مستخدمی است که در پست معین انجام وظیفه می‌کند و مطابق قانون موسسات دولتی و وزارتخانه‌ها نمی‌توانند مستخدم رسمی را از پست سازمانی خود برکنار کنند جز در مواردی که در قانون به صراحت بیان شده است.

توصیه می‌کنیم مقاله اصول سازمان اداری را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی را مطالعه نمایید.

حالت انتقال

حالت انتقال به این شرح است که مستخدم یا کارمند رسمی از یک وزارتخانه یا موسسه دولتی بدون اینکه رابطه خدمتی مستخدم قطع شود به موسسه دولتی و وزارتخانه دیگری منتقل می‌شود. در طول این انتقال در حالت اشتغال به سر می‌برد و همچنین به این نکته باید اشاره شود که گروه و پایه و پیشینه خدمت مستخدم نیز حفظ می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط استخدام دولتی را مطالعه نمایید.

حالت مرخصی

مرخصی در قانون به سه گروه تقسیم می‌شود: مرخصی استحقاقی ، مرخصی استعلاجی و مرخصی بدون حقوق.

حالت آمادگی به خدمت

وضعیت مستخدمی که در حالت آمادگی به خدمت می‌باشد به این شرح است که مستخدم در انتظار ارجاع یک خدمت است درحالی که تصدی شغلی را به عهده ندارد و موقعیت‌ها و وضعیت‌هایی را می‌توان برای حالت آمادگی به خدمت تصور کرد.

وضعیت اول اختصاص به مستخدمی دارد که از مرخصی بدون حقوق بازگشته است. وضعیت دوم آماده به خدمت شدن و غیبت موجه می‌باشد و حالت سوم عبارت است از آماده به خدمت شدن در شرایطی که دستگاه اجرایی منحل شده است و یا پست سازمانی حذف شده است و در خصوص مورد چهارم باید به آماده به خدمت شدن و خدمت زیر پرچم اشاره کرد. موارد دیگر عبارتند از آماده به خدمت شدن و انتصاب به مقامات عالی دولتی، آماده به خدمت شدن و تعلیق، آماده به خدمت شدن و ماموریت، آماده به خدمت شدن و انفصال موقت، آماده به خدمت شدت برای رسیدگی به اتهامات اداری مستخدم و در آخر آماده به خدمت شدن مستخدمین غیر رسمی.

حالت ماموریت

حالت ماموریت همانطور که در قانون بیان شده است وضع مستخدمی است که به طور موقت مامور انجام وظیفه‌ای غیر از وظیفه اصلی پست سازمانی خود شده است یا از طرف محل کار خود برای دوره کارآموزی اعزام شده باشد.

حالت خدمت زیر پرچم

مستخدمی که در حالت خدمت زیر پرچم قرار دارد مدت خدمت زیر پرچمش جزء سابقه خدمتش محسوب می‌شود.

حالت تعلیق | حالات استخدامی

گاهی اوقات ممکن است بر اساس تصمیم مراجع قضایی  و هیئت‌هایی که به تخلفات اداری رسیدگی می‌کنند مستخدم از خدمت معلق شود. در این حالت مستخدم از خدمت کردن ممنوع می‌شود و این حکم توسط مقامات صلاحیتدار صادر می‌شود آنچه که اهمیت دارد این است که این تعلیق به طور موقت شکل می‌گیرد.

حالت انفصال موقت | حالات استخدامی

در حالت انفصال موقت در مراجع قضایی و هیات رسیدگی به تخلفات اداری حکم قطعی می‌دهند و مدت معینی فرد را از اشتغال ممنوع می‌کنند. این حالت می‌تواند مجازات اصلی در نظر گرفته شود یا مجازات تبعی. اگر به عنوان مجازات اصلی در نظر گرفته شود به صراحت در حکم قید می‌شود و در غیر این صورت در حکم قید نمی‌شود. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که ‏انفصال موقت جزء سابقه خدمت محسوب نمی‌شود.

حالت غیبت موجه | حالات استخدامی

حالت غیبت موجه به حالتی اطلاق می‌شود که مستخدم در محل خدمت حاضر نمی‌شود به علتی که خارج از اختیار او بوده است. موجه بودن مطابق قانون رسیدگی به تخلفات اداری محرز می‌شود. در صورتی مقامات می‌توانند کارمندی را اخراج کنند که بیش از دو ماه متوالی یا ۴ ماه متناوب در سال بدون عذر موجه در محل کار حضور پیدا نکرده باشد و یا به عبارتی غیبت کرده باشد و کارمندی که عذر موجه داشته است تا سه ماه پس از اینکه حکم او ابلاغ شد فرصت دارد اعتراض کند. پرونده او به مرحله تجدیدنظر می‌رسد و هیئت تجدیدنظر به این موضوع رسیدگی می‌کند و رأی این هیئت قطعی می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله تخلفات اداری را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حالات استخدامی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حالات استخدامی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: حالات استخدامی ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: