اساسنامه شرکت چیست ؟
نوشته شده توسط : vakiel

اساسنامه شرکت چیست و چه مندرجاتی دارد؟ یک شرکت تجاری قراردادی است میان اشخاص حقیقی و حقوقی که به‌واسطه‌‌ این قرارداد و با توجه به نوع آن شرکت، شرکا سود به‌دست‌آمده از سرمایه‌شان را میان خود تقسیم می‌کنند. تمام شرکت‌های تجاری مطابق قانون تجارت باید در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت گردند. ثبت یک شرکت قواعد و شرایط خاص خود را دارد. یکی از شرایط مهم و اولیه برای ثبت برخی شرکت‌های تجاری تنظیم اساسنامه‌‌ آن شرکت است. در این مقاله سعی در توضیح چیستی اساسنامه و کارکرد آن داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اساسنامه شرکت چیست

اساسنامه شرکت چیست ؟

در پاسخ به این سوال که اساسنامه شرکت چیست و مشتمل بر چه مواردی می باشد لازم است بگوییم اساسنامه‌شرکت یک سند است که به‌واسطه‌‌ این سند شخصیت حقوقی شرکت تجاری به رسمیت شناخته می‌شود. درواقع مانند یک شناسنامه برای انسان اساسنامه‌نیز به شرکت هویت و اعتبار می‌بخشد. سند اساسنامه به سؤالات اساسی در مورد ماهیت یک شرکت پاسخ می‌دهد. مثلاً اینکه شرکت چگونه اداره می‌شود؟ و طرز کار شرکت چگونه است؟ سرمایه این شرکت چه قدر است؟ یا روابط میان شرکا را توصیف می‌نماید. می‌توان به‌طور خلاصه بیان کرد که اساسنامه هدف‌ها، وظایف شرکت و نحوه فعالیت آن را تشریح می‌کند.

تنظیم اساسنامه برای تمام شرکت‌های تجاری الزامی نیست. یعنی فقط برخی از شرکت‌های تجاری – در ماده 20 قانون تجارت از انواع آن‌ها نام‌برده شد – ازنظر قانون موظف به تنظیم اساسنامه می‌باشند. تهیه‌‌ اساسنامه صرفاً برای شرکت‌های سهامی (عام یا خاص) الزامی است. در بیان اهمیت اساسنامه برای شرکت‌های سهامی می‌توان گفت سند اساسنامه مهم‌ترین رکن این نوع شرکت است.

حال که با چیستی اساسنامه آشنا شدیم مندرجات آن را بررسی می‌کنیم و در می‌یابیم مندرجات الزامی اساسنامه چیست ؟

برای انجام امور ثبت شرکت با به صرفه ترین هزینه کلیک کنید.

مندرجات اساسنامه شرکت شامل چیست ؟

اساسنامه شرکت مشتمل بر چیست و چه مواردی را در بر می‌گیرد؟ اساسنامه شرکت سهامی در ابتدا نحوه روابط شرکا با یکدیگر را تعیین و تکلیف می‌کند. سپس محدوده اختیارات شرکا در مجمع عمومی شرکت و نیز حدود اختیار هیئت‌مدیره را مشخص می‌نماید. در کنار این‌ها وظایف بازرسان شرکت را نیز تعیین می‌کند. تعیین قواعد مربوط به نحوه انتخاب مدیران، تعداد مدیران و نحوه تعیین جانشین برای مدیران نیز با اساسنامه است.

علاوه بر تعیین تکلیف در مورد حدود اختیارات و روابط شرکا و بازرسان، سند اساسنامه سود و زیان شرکت و نحوه تقسیم کردن آن میان شرکا را تشریح می‌کند. یک اساسنامه بدون نقص حتی مدت تداوم و زمان انحلال شرکت سهامی را معین می‌کند. اساسنامه شرکت بر اساس نظر اعضای مؤسس شرکت و با رأی اکثریت سهامداران به تصویب می‌رسد.

بنابراین با چیستی مندرجات اساسنامه آشنایی اجمالی پیدا کردیم.

نحوه تنظیم اساسنامه شرکت

پس از تعریف چیستی اساسنامه نحوه تنظیم آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همان‌طور که گفتیم شرکت‌های سهامی چه عام باشند و چه خاص موظف به تنظیم اساسنامه هستند. این شرکت‌ها بدون تهیه اساسنامه ازنظر قانونی نمی‌توانند در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند و در نتیجه نمی‌توانند به فعالیت تجاری بپردازند.

قسمتی از قانون تجارت با لایحه اصلاح مصوب 24/12/1347 توسط کمسیون خاص مشترک مجلسین، تغییر کرده است. در ماده 8 این لایحه 21 نکته که لازم است در اساسنامه ذکر شود آورده شده است.

ماده 8 لایحه اصلاح قانون تجارت

»طرح اساسنامه باید با قید تاریخ به امضاء مؤسسین رسیده و مشتمل بر مطالب زیر باشد:

  1. نام شرکت
  2. موضوع شرکت به‌طور صریح و منجر
  3. مدت شرکت
  4. مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن اگر تأسیس شعبه موردنظر باشد.
  5. مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک.
  6. تعداد سهام بی‌نام و بانام و مبلغ اسمی آن‌ها و درصورتی‌که ایجاد سهام ممتاز موردنظر باشد تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات اینگونه‌ سهام.
  7. تعیین مبلغ پرداخت‌شده هر سهم و نحوه مطالبه بقیه مبلغ اسمی هر سهم و مدتی که ظرف آن باید مطالبه شود که به‌هرحال از پنج سال‌ متجاوز نخواهد بود.
  8. نحوه انتقال سهام بانام.
  9. طریقه تبدیل سهام بانام به سهام بی‌نام و بالعکس.
  10. در صورت پیش‌بینی امکان صدور اوراق قرضه، ذکر شرایط و ترتیب آن.
  11. شرایط و ترتیب افزایش و کاهش سرمایه شرکت.
  12. مواقع و ترتیب دعوت مجامع عمومی.
  13. مقررات راجع به حدنصاب لازم جهت تشکیل مجامع عمومی و ترتیب اداره آن‌ها.
  14. طریقه شور و اخذ رأی و اکثریت لازم برای معتبر بودن تصمیمات مجامع عمومی.
  15. تعداد مدیران و طرز انتخاب و مدت مأموریت آن‌ها و نحوه تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت یا استعفا می‌کنند یا محجور یا معزول یا به جهات قانونی ممنوع می‌گردند.
  16. تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران.
  17. تعداد سهام تضمینی که مدیران باید به صندوق شرکت بسپارند.
  18. قید این‌که شرکت یک بازرس خواهد داشت یا بیشتر و نحوه انتخاب و مدت مأموریت بازرس.
  19. تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت و موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان و به مجمع عمومی سالانه.
  20. نحوه انحلال اختیاری شرکت و ترتیب تصفیه امور آن.
  21. نحوه تغییر اساسنامه.«

تفاوت اساسنامه و شرکت‌نامه در چیست ؟

در این مقاله بیان شد که تنها شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص باید اساسنامه داشته باشند. اما سایر شرکت‌های تجاری برای تشکیل و توصیف شرکت خود چه می‌کنند؟ شرکت‌نامه هم مانند اساسنامه یک سند رسمی است و میان شرکا برای تشکیل یک شرکت تجاری تنظیم می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با شخصیت حقوقی کلیک کنید.

اما شرکت‌نامه مختص شرکت‌های تضامنی، شرکت‌های نسبی و شرکت‌های با مسئولیت محدود است. البته شرکت تعاونی نیازی به شرکت‌نامه و اساسنامه ندارد. مطابق قانون تجارت ایران (ماده 197 این قانون) شرکت‌هایی که نیاز به شرکت‌نامه دارند موظف‌اند در ماه اول تشکیل شرکت، خلاصه‌ای از شرکت‌نامه را به وزارت دادگستری تسلیم کنند. این سند توسط اعضای مؤسس شرکت تنظیم می‌گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

متداول

اساسنامه چیست ؟

اساسنامه شرکت یک سند است که به‌واسطه‌‌ این سند شخصیت حقوقی شرکت تجاری به رسمیت شناخته می‌شود. و مانند یک شناسنامه برای انسان اساسنامه نیز به شرکت هویت و اعتبار می‌بخشد.

تنظیم اساسنامه برای چه شرکت‌هایی الزامی است ؟

شرکت‌های سهامی چه عام باشند و چه خاص موظف به تنظیم اساسنامه هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه اساسنامه شرکت چیست ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اساسنامه شرکت چیست پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اساسنامه شرکت چیست





:: برچسب‌ها: اساسنامه شرکت چیست ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: