نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج امری است که مطابق با آداب و رسوم هر جامعه‌ای صورت می‌پذیرد و هر اجتماعی مطابق با فرهنگ خود قواعد آن را بنیان می‌نهد. در کشور ما هم مطابق با احکام و قوانین تصویب شده، زوجین به نسبت مسئولیت‌هایی که به یکدیگر دارند متعهد گشته‌اند. همانطور که گفته شد تمکین یکی از این مسئولیت‌هاست. بنابراین زوج و زوجه باید نسبت به این مسئولیت وفادار بوده و از انجام آن سر باز نزنند. حال اگر زوجه بنا به دلایلی از تمکین خودداری کند زوج می‌تواند اظهارنامه‌ای تنظیم کند و در مقابل زوجه هم می‌تواند به اظهارنامه پاسخ دهد، در ادامه به بررسی شرایط و چگونگی روند پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست و تمکین و نشوز را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین

پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین

همان‌طور که می‌دانیم در قانون مدنی تمکین از تعهدات مهمی است که زن نسبت به شوهر خویش دارد و زوجه حتماً باید در منزلی که زوج اختیار کرده سکونت داشته باشد و ترک منزل توسط زن عدم تمکین تلقی می‌شود و زوج می‌تواند با تنظیم یک اظهارنامه درخواست بازگشت زوجه را بدهد.

بیشتر بخوانید : مجازات عدم تمکین زن

اما گاهی مرد خانواده با انجام اعمالی شرایط زندگی مطلوب را برای همسر خویش مهیا نمی‌کند و زن مجبور به ترک منزل می‌شود و زوجه می‌تواند با اشاره به این اعمال به اظهارنامه عدم تمکین پاسخ بدهد.

از مواردی که می‌توان در پاسخ به اظهارنامه نوشت اشاره به عسر و حرج است.

بیشتر بخوانید : اظهارنامه عدم تمکین

عسر و حرج چیست ؟

طبق توضیح و اصلاح ماده 1130 قانون مدنی عسر و حرج به وضعیت نامطلوبی که زندگی مشترک را برای زوجه دشوار و غیر قابل تحمل می‌کند گویند.

نمونه شرایطی که زن را مجبور به عدم تمکین می‌نماید را در ذیل ذکر می‌نماییم:

1- نپذیرفتن مسئولیت خانواده توسط زوج. یعنی اگر مرد به مدت زمان 6 ماه متوالی یا 9 ماه به‌طور متناوب در یک سال زندگی را ترک کند و در خانواده حضور نداشته باشد.

2- داشتن اعتیاد زوج به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی که باعث به وجود آمدن اختلال در زندگی شده و ادامه زندگی مشترک برای زن با دشواری بسیار همراه باشد.

گاهی مرد تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرد اما مسیر ترک را ادامه نمی‌دهد و مجدداً به اعتیاد روی می‌آورد. این مسئله می‌تواند عدم تمکین را موجه نماید.

3- حکم حبس زوج به مدت 5 سال یا بیشتر.

4- نداشتن امنیت زوجه در منزل مانند ضرب و شتم و واردکردن آسیب روحی و جسمانی توسط زوج که ادامه زندگی را برای زن دشوار کند.

5- مبتلا بودن مرد به امراض جنسی، بیماری‌های صعب‌العلاج، بیماری‌های روانی یا مسری که سلامت زن را با خطر روبه‌رو می‌سازد.

از دیگر موارد عدم تمکین مجاز زن می‌توان به بیماری زوجه و دریافت کامل مهریه اشاره کرد که در صورت وجود شرایطی زن می‌تواند تمکین نکند و ناشزه هم نباشد که در اصطلاح به آن حق حبس زوجه می‌گویند.

در بعضی موارد زن انتخاب منزل به سلیقه خویش را از شروط عقد عنوان می‌کند و اگر اقامتگاه طبق نظر زوجه اختیار نشود زوجه حق عدم تمکین را داراست.

نکته: در ادامه باید توجه داشته باشیم که پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین الزامی نیست و در این شرایط طرفین می‌توانند رسیدگی به پرونده را از دادگاه تقاضا کنند.

بیشتر بخوانید : موارد مجاز عدم تمکین زن

چگونگی پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین

امروزه با توجه به وجود دفاتر خدمات الکترونیک قضایی زوجه می‌تواند با حضور به چنین دفاتری و با در اختیار گذاشتن تمامی مشخصات خود به مسئول دفتر به‌صورت الکترونیک پاسخی به اظهارنامه شوهر خویش بدهد.

این نکته تکرار می‌گردد که پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین الزامی نیست اما گاهی اوقات زوج با اقداماتی همچون ترک منزل، ضرب و شتم، مجبور کردن زوجه به ترک منزل، مهیا ننمودن امکانات رفاهی لازم و… عدم تمایل خود را به ادامه زندگی نشان می‌دهد و سعی می‌کند تا با تنظیم اظهارنامه عدم تمکین همسرش را از حق نفقه محروم سازد که در این موارد پاسخ به اظهارنامه به مراتب بهتر از پاسخ ندادن به آن است.

بیشتر بخوانید : ارسال اظهارنامه عدم تمکین

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین





:: برچسب‌ها: پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین ,
:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: