رشوه
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه در تمام اماکن و ادارات دولتی و غیر دولتی کارمندانی مشغول به کار هستند که وظایفی را به عهده دارند و ‌‌‌می‌بایست این وظایف را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند. اما در برخی موارد دیده ‌‌‌می‌شود که فرد مرتکب جرم ‌‌‌می‌شود و از جایگاه خود سوء استفاده ‌‌‌می‌کند که در این صورت باید مجازات شود. ‌‌‌ر‌شوه نیز یکی از تخلفات این افراد به حساب ‌‌‌می‌آید. در ادامه قصد داریم در مورد رشوه و مجازات آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع:رشوه

رشوه چیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

‌‌‌ر‌شاء به جرمی گفته ‌‌‌می‌شود که طی انجام آن به فردی پولی پرداخت می‌کنند تا او کاری را به ناحق برایشان به انجام برساند. ‌‌‌ر‌شوه ‌‌‌می‌تواند مبلغی پول یا هر چیز دیگری باشد اما معمولا ‌‌‌ر‌شوه دهندگان مقداری پول را به عنوان ‌‌‌ر‌شوه پرداخت ‌‌‌می‌کنند تا کار برایشان انجام شود. ‌‌‌ر‌شوه گرفتن تنها مختص کارمندان دولتی نیست و هر فردی ‌‌‌می‌تواند در مقابل انجام کار ناحق ‌‌‌ر‌شوه بگیرد.

برای مثال فردی در صف ایستاده تا نوبت‌اش شود‌‌‌‌‌ و کار خود را انجام دهد اما ‌‌‌نمی‌تواند تا رسیدن نوبتش تحمل کند و‌‌‌‌‌ با پرداخت ‌‌‌ر‌شوه به کارمند اداره مربوطه از او ‌‌‌می‌خواهد که کار او را خارج از نوبت به انجام برساند. در اینجا او هزینه را پرداخت کرده تا کاری به ناحق انجام بشود و در واقع ‌‌‌ر‌شوه پرداخت نموده است. به فرد ‌‌‌ر‌شوه گیرنده مرتشی گفته ‌‌‌می‌شود و هم فرد ‌‌‌ر‌شوه گیرنده و هم فرد ‌‌‌ر‌شوه دهنده (راشی) طبق قانون مجازات خواهند شد.

برای آشنایی با مجازات سایر تخلفات ادراری کلیک کنید.

مجازات رشوه گیرنده چیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

  • اگر یکی از خدمتگذاران قضایی یا دولتی برای انجام کاری که وظیفه او است مبلغی را به عنوان ‌‌‌ر‌شوه دریافت کند حتی اگر آن کار به حق باشد به پرداخت غرامت تا دو برابر ‌‌‌ر‌شوه‌‌‌‌‌ای که دریافت کرده است و همچنین محروم شدن از خدمت دائمی به دولت محکوم ‌‌‌می‌شود. اگر ‌‌‌ر‌شوه‌‌‌‌‌ای که فرد دریافت کرده باشد بیش از صد هزار تومان باشد به پرداخت غرامت تا سه برابر مبلغ آن و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم ‌‌‌‌می‌شود اما اگر مبلغ آن بیش از ۵۰۰ هزار تومان باشد فرد علاوه بر مجازات فوق به دو ماه تا یک سال حبس تادیبی هم محکوم‌ خواهد شد.
  • هرگاه قاضی محاکم جنایی برای حکم دادن علیه متهم ‌‌‌ر‌شوه دریافت کند به حبس از دو تا ده سال محکوم ‌خواهد گردید.
  • چنانچه قاضی دادگاه متهم را به حکمی شدیدتر و بیشتر از حبس محکوم کرده باشد و در قبال این کار ‌‌‌ر‌شوه دریافت نموده باشد مجازاتی که برای متهم در نظر گرفته است برای خود قاضی اعمال ‌‌‌می‌شود.

نکته: در صورتی که ‌‌‌ر‌شوه گیرنده قبل از تعقیب توسط قانون مبلغ ‌‌‌ر‌شوه را بازگردانده باشد مجازات ‌‌‌ر‌شوه خواری شامل حال او ‌‌‌نمی‌شود.

مجازات ‌‌‌ر‌شوه دهنده

‌‌‌ر‌شوه دهنده نیز طبق قانون مجرم است و مجازات او شامل موارد زیر ‌‌‌می‌شود:

طبق ماده ۵۹۲ قانون مجازات اسلا‌‌‌می‌فرد ‌‌‌ر‌شوه دهنده به حبس از شش ماه تا سه سال یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم ‌‌‌می‌شود و مال پرداخت شده به عنوان ‌‌‌ر‌شوه نیز ضبط خواهد شد.

اگر ‌‌‌ر‌شوه دهنده اثبات کند که برای حفظ حقوق قانونی و مشروع خود مجبور به پرداخت رشوه شده است مجازات نخواهد شد. چنین فردی اگر مقامات ذی صلاح را از رشوه دریافت کردن فرد مطلع کند و بتواند این ادعا را ثابت کند از مجازات معاف ‌‌‌می‌شود اما اگر نتواند ادعای خود را ثابت کند به حبس تادیبی از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رشو‌ه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رشوه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ‌‌‌ر‌شوه خواری جرم است‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله جرم تلقی شده و شامل مجازات نیز ‌‌‌می‌شود.

اگر ‌‌‌ر‌شوه دهنده برای حفظ حقوق مشروعش مجبور شود ‌‌‌ر‌شوه دهد مجازات ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌ ؟

خیر در این صورت مجازات پرداخت ‌‌‌ر‌شوه شامل حال او نخواهد شد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.





:: برچسب‌ها: رشوه ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: