مهریه زن بعد از فوت شوهر
نوشته شده توسط : vakiel

مرگ پایان زندگی هر انسانی در این دنیاست. بازماندگان متوفی از نظر شرعی و قانونی موظف هستند که دیونی را که بر گردن شخص متوفی است بپردازند. یکی از این دیون مهریه زوجه است. اگر متوفی همسری داشته باشد و مهریه زوجه را پرداخت نکرده باشد در صورت مطالبه زن، بازماندگان وظیفه دارند مهریه را از محل ترکه پرداخت کنند. در غیر این صورت دادگاه مهریه را از ترکه اخذ و به زن می‌دهد. در این مقاله به بررسی وضعیت مهریه زن بعد از فوت شوهر می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

مهریه زن بعد از فوت شوهر

مهریه بعد از فوت همسر

مهریه زن فوت شوهر 

تکلیف مهر زوجه پس از مرگ مرد

 

 

 

 

مهریه زن بعد از فوت شوهر

با توجه به ماده 1082 قانون مدنی به محض وقوع عقد ازدواج زن مستحق دریافت مهریه می‌گردد. اگر شوهر مهریه زن را پرداخت نکند این مهر در ذمه مرد باقی می‌ماند. در نتیجه در صورتی که شوهر فوت بنماید مهریه زوجه از دیون مالی مرد به حساب می‌آید. مهریه زن باید محاسبه گردد و از اموال شوهر به او پرداخت شود. این مهریه جدا از ارثی است که به زن تعلق می‌گیرد. در واقع بعد از فوت شوهر زن از یک سوء جزو طلبکاران است و مهریه او باید پرداخت شود و از سوی دیگر جزو وراث نیز هست و می‌تواند ارث خود را هم بگیرد.

مطالبه مهریه زن بعد از فوت شوهر از اموال متوفی

وقتی شخص فوت می‌کند در ابتدا باید تمام بدهی‌ها و دیون او از اموالش پرداخت شود. هر آنچه که بعد از پرداخت کامل دیون باقی می‌ماند بین ورثه تقسیم می‌شود. پس پرداخت مهریه مقدم بر تقسیم ترکه است. زن می‌تواند دادخواستی را تهیه نماید و مهریه‌اش را طلب کند. در صورتی که ورثه اموال متوفی را تقسیم کرده باشند زن می‌تواند باز هم مهریه خود را از ورثه طلب کند.

دادخواست مطالبه مهریه زن از اموال شوهر بعد از فوت وی

زوجه می‌تواند برای گرفتن مهریه خود از اموال شوهر فوت شده از دو طریق اقدام کند:

1/ دفتر ثبت اسناد رسمی.

2/ دادگاه.

1/ دفتر اسناد رسمی: زوجه می‌تواند بعد از فوت شوهر به دفترخانه محل ثبت عقد رجوع کند و تقاضای صدور اجرائیه را بنماید. سپس به همراه اجرائیه به اداره ثبت برود و در آن جا مهریه را طلب کند. در این مرحله هزینه‌ای به مبلغ نیم عشر دولتی به عنوان هزینه اجرائیه دریافت می‌گردد که بعدا زوجه می‌تواند از اموال متوفی این هزینه را اخذ نماید. اجرائیه برای پرداخت مهریه به ورثه ابلاغ می‌شود. ورثه 10 روز مهلت دارند تا از اموال متوفی مهریه زن را پرداخت کنند. در صورت امتناع ورثه از پرداخت مهر، زوجه می‌تواند با معرفی اموال و دارایی‌های متوفی درخواست توقیف آن‌ها را برای دریافت مهریه بنماید.

2/ دادگاه: برای دریافت مهریه از طریق دادگاه باید در ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید و با در دست داشتن عقدنامه، مدارک شناسایی و گواهی فوت شوهر دادخواست خود را مبنی بر مطالبه مهریه ارائه دهید. در صورتی که ورثه اموال را تقسیم کرده باشند شما می‌توانید دادخواست خود را به طرفیت ورثه تنظیم کنید و از ورثه مهریه خود را طلب نمایید. برای تسریع در روند دریافت مهریه بهتر است از یک وکیل حرفه‌ای کمک بگیرید.

در صورتی که زوجه توان پرداخت هزینه‌های دادرسی را نداشته باشد، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و از اموال متوفی هزینه‌های دادرسی و هزینه وکیل را برداشت نماید.

 محاسبه میزان مهریه

مهریه زن (اگر وجه رایج باشد نه سکه و اموال منقول و غیر منقول) در هنگام دریافت به نرخ روز محاسبه می‌شود. به طور مثال اگر در عقدنامه نوشته شده است که مهریه زوجه صد هزار تومان وجه رایج کشور است در این صورت بر اساس شاخص سال فوت شوهر مهریه باید پرداخت شود. نکته مهم این است که زمانی که مهر وجه نقد باشد شاخص زمان فوت شوهر مدنظر است نه زمان طلب مهریه.

در صورتی که مهریه غیر از وجه نقد مانند سکه باشد مهریه به نرخ روز محاسبه می‌گردد. به طور مثال مهریه 100 سکه است به نرخ زمان مطالبه مهر محاسبه می‌شود. به طور مثال شوهر در سال 92 فوت کرده است و زن در سال 95 مهریه خود را مطالبه می‌کند. دو حالت دارد مهریه وجه نقد است که در این صورت شاخص سال فوت یعنی همان سال 92 ملاک است یا اینکه مهریه غیر وجه نقد مانند ملک یا سکه است که به نرخ زمان وصول یعنی سال 95 حساب می‌شود.

 عدم کفایت اموال شوهر

در صورتی که اموال و دارایی‌های باقی مانده از شوهر برای پرداخت مهریه کفایت نکند ورثه هیچ وظیفه‌ای برای پرداخت مازاد ندارند. بر اساس ماده 226 قانون مدنی اگر اموال متوفی برای پرداخت دیون متوفی کافی نباشد ورثه وظیفه‌ای ندارند تا از خود چیزی پرداخت کنند. در مورد مهریه هم که جزو دیون متوفی حساب می‌شود بعد از محاسبه اگر میزان اموال و دارایی متوفی کمتر از مهریه باشد هر میزان دارایی و اموالی که موجود هست به زوجه می‌دهند و ورثه وظیفه‌ای برای پرداخت مابقی ندارند.

مهریه زوجه در دوران عقد

در صورتی که شوهر فوت کند و زوجه باکره باشد یعنی با شوهر نزدیکی نکرده باشد باز هم تمام مهریه به زوجه تعلق می‌گیرد. بر خلاف زمانی که شوهر زنده است داشتن رابطه زناشویی یا نداشتن آن در میزان مهریه تاثیری ندارد و در کل تمام مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

سوالات متداول

آیا در صورت فوت شوهر زن می‌تواند مهریه خود را طلب کند ؟

بله، مهر حق قانونی و شرعی زن است حتی در صورت فوت شوهر زن می‌تواند مهریه خود را از اموال شوهر دریافت نماید.

چگونه زن مهریه را بعد از فوت شوهر دریافت کند ؟

بعد از فوت شوهر زن از طریق اداره ثبت یا دادگاه می‌تواند مهریه خود را دریافت نماید.

آیا زن می‌تواند هم مهریه و هم ارث خود را بگیرد ؟

دریافت مهریه هیچ ربطی به دریافت ارث ندارد. زن هم می‌تواند مهریه را بگیرد هم می‌تواند از اموال شوهر ارث خود را دریافت کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه زن بعد از فوت شوهر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه زن بعد از فوت شوهر پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : مهریه زن بعد از فوت شوهر





:: برچسب‌ها: مهریه زن بعد از فوت شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 488
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: