توهین چیست
نوشته شده توسط : vakiel

 

عناصر جرم

این جرم مانند سایر جرائم از سه عنصر تشکیل شده است: عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر معنوی که در ادامه به بررسی این سه عنصر می‌پردازیم.

عنصر قانونی

هنگامی که از عنصر قانونی این جرم صحبت می‌کنیم در واقع به دنبال پاسخ این سئوال هستیم که آیا قانون‌گذار آن را جرم انگاری کرده است یا خیر؟ و با توجه به اینکه در مواد 608 و 609 قانون مجازات اسلامی از جرم بودن این فعل صحبت شده است پاسخ این سئوال مثبت می‌باشد.

توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، اگر موجب حد قذف نشود، مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه هزار‌ تا یک میلیون ریال جزای نقدی در پی خواهد داشت.

عنصر مادی

عنصر مادی به آن جنبه‌ای از جرم اشاره دارد که عینی و ملموس بوده و به معنای رفتار فیزیکی می‌باشد. رکن مادی جرایم توهین به صورت مشترک در تمام آن‌ها موجود است شامل گفتار مرتکب به شرط مشخص بودن طرف و موهن بودن (اهانت بار بودن مثل فحاشی به فرد خاصی در خیابان ) یا رفتار اهانت‌آمیز (انداختن آب دهان بر روی فردی) است.

عنصر معنوی

عنصر روانی به آن بخشی گفته می‌شود که عینی و ملموس نبوده و فقط در ذهن و روان مرتکب می‌گذرد. پس عنصر روانی به معنای قصد و هدف مرتکب از انجام این کار می‌باشد.

در توهین مشدد شخص مرتکب علاوه بر داشتن قصد اهانت باید شخصیت طرف توهین را بشناسد و از سمت و مقام او آگاهی داشته باشد وگرنه عمل او توهین ساده است.

مجازات توهین و انواع آن

الف – توهین ساده

توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی دارد.

ب – توهین مشدد

هر کس با توجه به سمت یکی از روسای سه قوه یا معاونان رییس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین بکند به سه تا شش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌گردد.

تفاوت مهم توهین ساده و مشدد

توهین ساده از جرایم قابل گذشت است یعنی اگر شاکی خصوصی از شکایت خود صرف نظر کند محکوم مجازات نمی‌شود. اما توهین مشدد از جرایم غیر قابل گذشت است که جنبه عمومی دارد بنابراین گذشت شاکی خصوصی و سایر عوامل مخففه مجازات موجب سقوط مجازات نمی‌شود بلکه تنها می‌تواند عامل تخفیف مجازات باشد و مجرم همچنان مجازات می‌شود اما در مجازات او تخفیف می‌دهند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص توهین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون توهین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : توهین چیست




:: برچسب‌ها: توهین چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 558
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: