اجاره دوباره ملک
نوشته شده توسط : vakiel

 

اجاره

طبق ماده ۴۶۶ قانون مدنی، اجاره عقدی است لازم که به موجب آن مستأجر منافع عین مستأجره را مالک می‌گردد، اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستأجر و مال مورد اجاره را عین مستأجره می‌نامند.

اجاره دوباره ملک بدون اجازه مالک

آیا مستأجر حق اجاره مجدد مالی را که خود اجاره کرده است دارد؟
ما سه قانون درباره روابط مالک و مستأجر داریم که بسته به هر کدام از آن‌ها پاسخ به این سوال متفاوت است.

قرارداد‌های اجاره سال ۱۳۵۶

طبق ماده ۱۰ قانون روابط مستاجر و موجر مصوب سال ۱۳۵۶ مستأجر نمی‌تواند مالی را که اجاره کرده است به فرد دیگری اجاره دهد مگر اینکه مالک به صورت کتبی این اجازه را به مستأجر داده باشد، یعنی مالک به طور روشن و واضح این اجازه را به مستأجر داده باشد که او می‌تواند عین مستأجره را به فرد دیگری اجاره دهد.

قرارداد اجاره مشمول قانون مدنی

طبق قانون مدنی مستأجر علی‌الاصول حق دارد عین مستأجره را به دیگری اجاره دهد چرا که مالک منافع عین مستأجره است. اما این امر جزو قواعد آمره نیست و مالک اصلی می‌تواند ضمن قرارداد اجاره مستأجر را از اجاره مجدد ملک منع نماید. در صورت درج چنین شرطی در قرارداد مستأجر نمی‌تواند ملک را مجددا اجاره دهد.

قراردادهای اجاره سال ۱۳۷۶

در این قانون گفته شده که در مورد اینکه شخص مستأجر میتواند عین مستأجره را به شخص دیگری اجاره دهد یا خیر، طبق قانون مدنی عمل شود.
همانطور که از متن ماده دریافت می‌شود به متن قانون مدنی ارجاع داده شده است و در پاراگراف قبلی راجع به آن توضیحاتی ارائه شد.
بنابراین مستأجر می‌تواند این کار را انجام داده و عین مستأجره را به شخص دیگری اجاره دهد مگر این که در عقد اجاره ذکر شده باشد که مستأجر چنین اجازه‌ای نداشته یعنی مالک اجازه چنین کاری را به او نداده باشد.

اجاره مال غیر | اجاره دوباره ملک استیجاری

در صورتی که شخصی (غیر از مستأجر) مال یا ملک دیگری را بدون اذن و اجازه صاحب مال یعنی مالک (یا مستأجر) به شخص دیگری اجاره دهد، با وجود اینکه می‌داند این مال یا ملک متعلق به دیگری است، آن فردی که این کار را انجام داده کلاهبردار به حساب آمده و به مجازات کلاهبرداری محکوم می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استیفا از کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استیفا از کار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : اجاره دوباره ملک




:: برچسب‌ها: اجاره دوباره ملک ,
:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: